luni, 8 martie 2021

Evanghelia pe muzică rock

                                                                           


   Fragmente din cartea 

      Evanghelia pe muzica rock de John Blanchard si Dan Lucarini

      Istoria Bisericii Americane
                                                                                  


Cum am ajuns aici ?
 

 Sa derulam acum timpul cu 15 ani inainte –pana la sfarsitul anului 1990 cand peisajul era deja cu totul altul. Barbarii, ca sa spunem asa ,odinioara doar o amenintare la o frontiera indepartata , trecursera acum Rubiconul si se aflau la portile orasului .....Muzica rock nu mai era rezervata unui grup restrans de biserici, care o foloseau la serviciile lor de inchinare. 
Pe parcursul anilor ’90 muzica rock a intrat cu pasi mari in locul de inchinare.
 Scott Thuma profesor de sociologie din S.U.A .in urma studiului sau  a descoperit ca peste 93% din biserici (protestante americane ) foloseau chitara electrica si tobele la toate sau la majoritatea serviciilor lor. Muzica rock a patruns in biserica si prin influentele carismatice caracteristice unor lucrari precum Promise Keepers din S.U.A sau proiectul de inoire a inchinarii anglicane din Anglia. Multe dintre bisericile conservatoare care nu aveau vreo legatura cu aceste miscari au permis totusi muzicii rock sa-si faca loc in inchinare prin intermediul intalnirii tinerilor  tolerate de liderii bisericii....
Stim ce sa intamplat in pasul urmator .Pana in anul 2006 totul pare sa se fi dat peste cap.
Ceea ce odinioara era afara acum era inauntru .Minoritatea a dobandit statul de majoritate. Iata cateva exemple ale popularitatii de care se bucura in prezent rockul in serviciile de inchinare .
Un articol dintr-o publicatie cu caracter religios relata urmatoarele.: Intr-una dintre serviciile duminicale trecute la Willow Creek Comunity Church o formatie crestina de rock insotita de o trupa de dans de copii a zgudiut sala mare a bisericii in timp ce imaginile erau proiectate in direct pe cateva ecrane imense. Mii de “inchinatori” de la parter pana la mezanin si la balcon au dansat in picioare ,pe ritmul imprimat de un puternic sistem de sonorizare.
-    O studenta din statul Ilinois a declarat unui ziar local ca la Rock (o megabiserica locala) i sa oferit o libertate personala pe care biserica frecventata in mod regulat nu io putea da. “ Este fantastic sa te poti inchina in mod diferit” a spus fata de 19 ani ,” Acum te poti inchina oricum te simti liber sa o faci” .Poti sa si dansezi daca vrei”.
-MTV news relata  ca in 2005 (rockerul) Brian Welch planuia sa se lanseze intr-o cariera muzicala solo pentru a strange fonduri  pentru construirea de biserici rock & roll in toata America .
-  First baptist cauta pastor asociat pe probleme de evanghelizare si inchinare .

Una din indatoririle imediate va fi infiintatea unui serviciu de inchinare nou si modern, adresat tinerilor care nu frecventeaza biserica .Acest serviciu va face uz de muzica si tehnologia moderna .
  - Bisericile care duc lipsa de muzicieni talentati in muzica rock pot angaja acum formatii care pot sa imbine inchinarea cu spectacolul.
In anul 1995 Rick Warren unul din promotorii cei mai influenti ai rockului "crestin" scria :
" Pentru prima data in istorie exista un stil de muzica universal care se poate auzi in orice tara.
Aceasta se numeste pop rock contemporan ".
Acelasi  rationament sta in spatele afirmatiei potrivit careia crestinii ar trebui sa accepte si muzica dance rave ultima gaselnita in materie de "muzica crestina". Rave  se refera la o petrecere cu dans care dureaza toata noaptea ...ceea ce majoritatea mamelor ar numi si astazi un "dansuri murdare". alaturi de folosirea unui drog numit ecstazy.

  Putine biserici sau organizatii bisericesti mai predica astazi ca muzica rock este lumeasca si trebuie evitata.
Cei mai multi crestini in varsta de maxim 25 ani au fost crescuti cu convigerea ca muzica in sine este amorala si neutra si toate genurile muzicale sunt acceptate de Dumnezeu in vederea inchinarii si ca singurul lucru care conteaza este atitudinea din inima.

Muzica rock este o piatra de poticnire si o pricina de revolta pentru multi crestini din ziua de azi si ea dezbina biserica. In ultimii trei ani autorii cartii au primt mii de e-mailuri, scrisori si telefoane de la credinciosi descurajati si revoltati .
Ei relateaza istorisiri ca cele ce urmeaza :

Am ramas socat sa intru intr-o dimineata in cladirea bisericii mele crestine reformate si sa vad masa pentru cina Domnului impinsa intr-un colt in spatele scenei, iar in locul ei un set de tobe ,imediat sub cruce ,in timp ce in mijlocul scenei in faţă era un microfon ....Problema in opinia mea nu era modul de aranjare a scenei (pervers) ci mai degraba mesajul pe care il transmitea ,intentionat sau nu cu privire la valorile bisericii. si la persoana si lucrurile care statea in centru inchinarii. Altfel spus ,cine era Dumnezeul nostru ? (bateria de tobe ?) 
 Nu vreu sa parasesc biserica dar ma indoiesc ca m-asi putea inchina cu constiinta curata acolo, pe termen lung, daca nu se schimba ceva.
(un lider de studiu biblic).

Cu cativa ani in urma am asistat la un serviciu de Pasti intr-o biserica baptista .Pastorul era implicat in lucrarea misionara iar tema serviciului era "Cristos a murit pentru toti si a inviat pentru toti".
  La final el a cerut cuiva din Africa sa iasa in fata si sa cante la tobe , mie personal mi sa parut cam saltaret ,iar pe sotul meu care provine din Cuba la ravasit complet si ia stricat toata dimineata . El a recunoscut imediat in cantecul respectiv un ritm folosit in Cuba la invocarea spiritului mortilor si isi aducea aminte ca in unele nopti ritmul respectiv se auzea ore in sir dintr-o casa invecinata.

Serviciul organizat de cea de a 75-a aniversare a bisericii noastre metodiste a fost condus de o echipa de "lauda si inchinare" . Am fost ingrozit.  Membrii formatiei de lauda aratau exact ca si cantaretii rock cu care facea intregistrari fostul meu sot .Imbracamintea seducatoare a fetelor copia stilul cantaretilor rock contemporan. Au sarit mult, au dansat si au cantat exact ca la un concert rock. Nu a fost deloc un serviciu de inchinare ci mai degraba un concert rock cu versuri oarecum sacre.Dupa 15 minute am iesit pentru ca ma durea urechile de la nevelul decibelilor,dupa mine au iesit si altii.".

M-am aluturat unei formatii de rock din East Texas ca tobosar si am cantat rock clasic. inca din anii 1970 .M-am implicat in toate pacatele trupului .Intr-un final am lasat in urma acest stil de viata si la fel ca fiul risipitor m-am intors la Domnul .El mi-a aratat felul in care diavolul  foloseste aceasta muzica  pentru a distruge oamenii .Spre uimirea mea insa aceiasi muzica ma urmarit si in biserica . Am fost alarmat dar ori cat de mult am incercat nu i-am putut convinge pe ceilalti de pericolul "crestinizarii" muzicii diavolului.
 M-asi fi asteptat ca biserica sa fi invatat ceva din istorie despre amenintarea pe care o ridica amestecul cu muzica pagana sau orice alt ceva care nu are de a face cu Dumnezeu.
(Fost tobosar rock) 

Fac parte dintr-o biserica evanghelica din Grecia .Inainte sa-l cunosc pe Cristos ca mantuitor personal am fost fan heavy metal (AC/DC ,Queen etc.)  Primul lucru pe care la facut Dumnezeu in inima mea a fost sa ma elibereze de acest gen de muzica. Este trist insa sa vad ca diavolul ii convisese pe credinciosi sa foloseasca aceiasi muzica in Casa Domnului.
(Un diacon dintr-o biserica evanghelica din Grecia)

In diminieata acesta tobele au sufocat practic restul muzicii .Ele sunt amplasate in spatele unui paravan de plexiglas, ceea ce inseamna ca sunt nevoiti sa dea volumul mai tare. Merg la biserica aceasta de cand ma stiu .Imi pare atat de rau ca adunarea lui Dumnezeu ( Assembley of God) si-a coborat standardele ca sa accepte o astfel de muzica .Sotul meu insa lucreaza pentru Gedeons si vorbeste in multe biserici de toate tipurile, si recunosc ca mi-e groaza cand trebuie sa merg impreuna cu el pentru ca muzica este foarte "contemporana" si acolo.  Pur si simplu nu gasesc motivatia sa merg la serviciul de dumineca dupa-masa fiindca totul este "contemporan". 
Am mers intr-o dupa amiaza pentru ca  se servea  Cina Domnului ,numai ca aceasta a fost acompaniata de chitare si tobe.

Ar fi trebuit sa ne dam seama si sa plecam cand am vazut instrumentele de percutie pe scena insa nu stiu ce a fost in capul nostru ,ne-am gandit ca poate nu le vor folosi dimineata. Cand zgomotul asurzitor a inceput m-am intors catre sotul meu si i-am spus ca nu pot asista la asa ceva. Trebuia sa ies de acolo indiferent daca mai venea cineva cu mine sau nu. Aceasta la pus intr-o situatie dificila pentru ca eram in vizita la cumnatul sau . El a privit catre copii nostrii (in varsta de 15,17 si 19 ani) si si-au dat seama ca erau vizibil tulburati. In timp ce ieseam din biserica o femeie a alergat dupa noi si ne-a intrebat ce sa intamplat.
Sotul meu stapan pe sine dar foarte decis  ,ia explicat ca ceea ce se intampla in cladirea aceea nu este pe placul Dumnezeului nostru .

Anul trecut am vizitat o biserica baptista unde fusesem candva organist .A trebuit insa sa parasesc sala pentru asistam la un concert rock ."Serviciul mixt " a insemnat muzica galagioasa si obositoare cu tobe si chitari stridente . Au fost incluse si cateva imnuri traditionale peuntru cei cativa oameni in varsta care au rezistat sa asculte muzica rock.

Incepusem sa ne intrebam daca suntem cumva singurii nemultumiti de bisericile din comunitatea noastra .De un an incoace am fost in cautare si am fost izgoniti de ceea ce au bisericile sa ofere ca inchinare inaintea lui Dumnezeu .In unele locuri am fost lasati aproape fara auz ; in altele ne-am simtit foarte neplacut  incercand sa cantam o muzica total nepotrivita pentru adunarea bisericii .Se pare ca in ziua de azi inchinarea se reduce la a canta niste melodii pop .Nu se mai citeste din Scriptura ,nu mai sunt rugaciuni, nici momente de meditatie tacuta. de marturisire a pacatelor  sau de predicare a credintei ,lucruri care fac parte din inchinare.

Liderul Women's Missionary Union a prezentat un material video care punea accentul pe faptul ca raiul este cea mai mare petrecere rock ,dupa care a interpretat ea insasi niste piese zgomotoase si haotice ca sa le arate femeilor cat de minunat va fi raiul .Dupa intalnire una dintre femei sa apropiat de ia in particular si ia spus ca in opinia ei cerul nu va fi ca o petrecere rock ,la care liderul ia raspuns " Tu ai parerea ta iar eu o am pe a mea ,chiar crezi ca vom fi niste ingeri cu aripi care vor zbura si vor canta fara incetare din harfe ? " 
 "Nu" a raspuns ea, "cred insa ceea ce spune biblia despre cer "., "Ei bine daca nu-ti place nu te uita"  ia raspuns liderul in timp ce pleca.In seara aceea de miercuri filmul a fost prezentat inaintea intregii biserici .
 (Membra intr-o biserica din Conventia baptista de sud).

Suntem o biserica membra a BARBC ,Asociatia Generala a Bisericilor Baptiste Obisnuite , si derulam un program AWANA pentru copii .Ati vazut noile lor programe ? Casetele pentru memorarea bibliei sunt insotite de muzica rock adevarata ,iar programul anual de instruire al liderilor este un program cu muzica crestina contemporana cu un sistem audio atat de puternic incat va zgudui peretii si ne va sparge trimpanele.

Accepta sau pleaca ?

Ce ar trebui sa faca asadar crestinii atunci  cand constata ca muzica rock a ocupat scena ?
Ar trebui sa paraseasca pur si simplu biserica ? 
Rick Warren discuta aceasta optiune in carte sa The Purpose Driven Church .
Warren recunoaste ca este inevitabil ca o biserica sa piarda membrii din pricina schimbarilor pe plan muzical - dar ce sfat are el pentru pastori ? "Odata ce v-ati decis asupra stilului de muzica pe care il veti folosi in inchinare ,ati stabilit directia bisericii voastre in mai multe directii."....




http://apologeticindex.info/wpn/wp-content/uploads/2016/08/Gemeindewachstum-oder-Gemeindeverfuehrung-rumaenisch.pdf

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.