O analiză obiectivă referitor la reforma protestantă din perspectivă evanghelică cu detalii surprinzătoare din corespondența privată a lui Luther
Rezultatul acestui demers s-a văzut în modul cum a
evoluat Reforma. Deşi punctul de plecare al acesteia a fost momentul în care
lui Luther, care era preot, i s-a cerut de către Universitatea Catolică din
Wittemberg să ţină un curs despre Epistola lui Pavel către Romani (în urma
căruia Luther a ajuns la conlcuzia că mîntuirea este prin credinţă), reforma
care a rezultat a accentuat atît de mult acest crez încît a neglijat
“ascultarea credinţei” (Romani 1:5), adică faptele ca roadă a mîntuirii în
viaţa creştinului.
Ceea ce a urmat a fost o reformă parţială,
protestantismul fiind caracterizat de un mod de viaţă asemănător celui catolic,
cu jumătăţi de măsură bazate pe jumătăţi de adevăruri.
Iată în continuare un fragment preluat de pe
“ascultareacredintei.blogspot.com” care ilustrează acest proces…
Biserica Romei predica virtutea faptelor, dar nu o
practica. Laicii erau îndemnaţi spre fapte bune şi trăire virtuoasă, dar
Biserica punea la dispoziţia păcătosului şi mijloacele de a-şi cumpăra sau
câştiga dreptul de a ajunge în rai.
Luther şi ceilalţi reformatori au înlocuit faptele pentru
câştigarea mântuirii cu credinţa. Credinţa a fost centrul teologiei
Protestante. Luther a mers atât de departe încât a refuzat să recunoască
Epistola lui Iacov ca inspirată, considerând-o „epistolă de paie” deoarece
insista asupra unei credinţe validate prin fapte. Dar combinaţia doctrinelor
incapacităţii omului de a face ceva pentru a se mântui cu credinţa teoretică
mântuitoare a dus la o concepţie nefericită şi la un eşec moral al
Protestantismului. „Dacă cineva are credinţă, adulterul nu este păcat”, spunea
Luther în faimoasa sa predică despre căsătorie (Jarrel, Baptist Church
Perpetuity, p. 228).
Luther scria lui Philip Melachton de la Wartburg, într-o
scrisoare datată 1 August 1521: „Hai, acceptă! Fii păcătos! Şi nu păcătui pe
jumătate: păcătuieşte de-a dreptul, până la capăt! Păcate făcute pe jumătate?
Nu; ci din cele adevărate, serioase, păcate enorme! (Lucien Lefabvre, Martin Luther,
un destin, p. 112). În 1530, îi scria lui Weller, „Sunt momente în care trebuie
să bei un pahar în plus şi să te distrezi, pe scurt, să comiţi vreun păcat din
ură şi dispreţ faţă de diavol, ca să nu-i laşi destul loc pentru prostiile
minuscule din care să facă un caz de conştiinţă… Deci, dacă diavolul vine în
faţa ta şi-ţi spune: ‚Să nu bei!’, răspunde-i imediat: ‚Ba chiar o să beau
pentru că tu nu-mi dai voie, şi-o să beau zdravăn!’ Trebuie întotdeauna să faci
ceea ce Satana îţi interzice!” Şi adaugă: „Ce alt motiv crezi că am să beau din
ce în ce mai mult din vinul meu curat, să spun tot mai multe vorbe fără nici o
reţinere şi să iau parte din ce în ce mai des la mese bogate? Ca să-mi bat joc
de diavol şi să-l supăr, aşa cum el îşi bătea joc de mine şi mă supăra
odinioară!” Şi apoi, „Oh, dac-aş putea în sfârşit să imaginez un păcat enorm ca
să-l decepţionez pe diavol şi să înţeleagă odată că nu recunosc nici un păcat
şi conştiinţa mea nu-mi reproşează nici unul!” (Ibid, p. 193).
Mesajul lui Luther este şocant, dar chiar dacă ar fi să
luăm în considerare argumentul că Luther exagera doar, cum făcea adesea, o
analiză a efectului predicilor sale printre populaţia protestantă va arăta că
aceste lucruri nu se rezumau doar la teorie, dar erau luate în serios şi
practicate.
Doctrinele voinţei sclave, supuse naturii păcătoase, a predestinării şi a salvării prin credinţă teoretică a dus în Protestantism la scuzarea păcatului.
Această combinaţie periculoasă a provocat asaltul Anabaptist asupra eticii Protestante.
Doctrinele voinţei sclave, supuse naturii păcătoase, a predestinării şi a salvării prin credinţă teoretică a dus în Protestantism la scuzarea păcatului.
Această combinaţie periculoasă a provocat asaltul Anabaptist asupra eticii Protestante.
Opiniile diferite ale celor trei tabere, Catolice,
Protestante şi Anabaptiste, cu privire la autoritatea Scripturii a dus la
percepţii diferite asupra felului credinţei şi a rolului ei în mântuire.
Percepţiile diferite ale credinţei au dus la moduri diferite de trăire a
vieţii.
…
În nici un alt domeniu nu au ieşit Anabaptiştii
(“re-botezaţii”, numiţi aşa pentru că se botezau din nou la o vîrstă adultă,
n.n.) mai mult în evidenţă decât în acest aspect practic. Philip de Hesse, pe
ale cărui domenii Anabaptiştii s-au bucurat de mai multă toleranţă decât în
celelalte landuri germane, spunea: „Eu văd cu adevărat mai multă îmbunătăţire
morală printre ei decât printre cei care sunt luterani” (Verduin, op. cit., p.
108). Aşa de mare era diferenţa dintre Anabaptişti şi ceilalţi încât oricine
încerca să ducă o viaţă curată era suspectat de a fi Anabaptist. Harold Bender,
în faimosul său eseu „Viziunea Anabaptistă”, a citat o mărturie pozitivă din
partea unuia dintre marii adversari ai Anabaptiştilor, Franz Agricola: „Printre
sectele eretice existente, nu este nici una care în aparenţă duce o viaţă mai
pioasă decât Anabaptiştii. Cât priveşte viaţa lor publică, exterioară, ei sunt
ireproşabili. Între ei nu se găseşte nici o minciună, înşelăciune, înjurătură,
ceartă, limbaj respingător, mâncare şi băutură intemperată, afişare a bunurilor
personale, ci umilinţă, răbdare, dreptate, îngrijire, cinste, cumpătare,
sinceritate într-o aşa măsură că s-ar putea presupune că ei aveau Duhul lui
Dumnezeu” (Hershberger, Recovery of the Anabaptist Vision, p. 45).
Chiar şi Reformatorii admiteau aceasta. Capito
mărturiseşte că radicalii (anabaptişitii n.n.) „se păzeau de viciile
ofensatoare atât de comune printre ai noştri” (Verduin, op. cit., p. 108).
Predicatorii Reformaţi din Berna observau: „Anabaptiştii au asemănarea unei
pietăţi exterioare într-un grad mult mai ridicat decât noi sau celelalte
biserici care, în uniune cu noi, îl mărturisesc pe Cristos; şi ei evită
păcatele ofensatoare care sunt foarte comune printre noi” (Verduin, op. cit.,
109).
…
Caspar Schwenckfeld, discipol al lui Luther, care mai
târziu a devenit Spiritualist, afirma: „Sunt calomniat, atât de predicatori cât
şi de alţii, că sunt Anabaptist, la fel cum tuturor celor care trăiesc o viaţă
creştină adevărată, pioasă, li se dă aproape peste tot acest nume”
(Hershberger, op. cit., p. 46-47). „Bullinger însuşi se plângea că‚ există unii
care în realitate nu sunt Anabaptişti, dar şi-au pronunţat aversiunea faţă de
senzualitatea şi frivolitatea lumii, prin urmare condamnând păcatul şi viciul,
fiind în consecinţă numiţi sau numiţi greşit Anabaptişti de persoane
capricioase.’ Vasta colecţie de materiale originale Anabaptiste, numită comun
Taufer-Akten, care se află în curs de publicare, conţine un număr de ilustraţii
specifice ale acestui fapt. În 1562 un anume Caspar Zacher din Wailblingen în
Wittemberg a fost acuzat că ar fi fost Anabaptist, dar registrele curţii
relatează că din moment ce acesta era un om invidios care nu se putea înţelege
cu alţii, şi care începea deseori certuri, făcându-se de asemenea vinovat de
faptul că înjura şi blestema şi avea asupra lui o armă, el nu a fost considerat
a fi Anabaptist. Pe de altă parte, în 1570, un anume Hans Jager din Vohringen
în Wurttemberg a fost adus înaintea curţii sub suspiciunea de a fi Anabaptist
în primul rând fiindcă nu înjura şi trăia o viaţă ireproşabilă” (Ibid.).
Anabaptiştii erau dedicaţi teologiei „uceniciei”. Pentru
ei, creştinul era mântuit din păcatele sale, nu în ele (sublinierea noastră).
Creştinul putea să cadă în păcat, dar nu putea trăi în el. Cine trăia în păcat
nu era considerat a fi mântuit, indiferent cât de drept era în doctrină.
Călăuzirea Duhului nu se rezuma doar la călăuzirea în adevărata doctrină, ci în
aplicarea acesteia în viaţa de zi cu zi. Bender susţine că „Marele cuvânt al
Anabaptiştilor nu a fost ‚credinţa’, ca pentru reformatori, ci ‚urmarea’
(nachfolge Christi)” (Hershberger, op. cit., p. 43).
Pentru ei, iubirea aproapelui era dovada naşterii din
nou. Thomas Manz spunea din închisoare în una din ultimele sale scrieri: „De
aceea, urmându-l pe Cristos pe adevărata cale pe care El Însuşi ne-a arătat-o,
adevăraţii Săi slujitori nu trebuie să urască pe nimeni. Avem înaintea noastră
această lumină a vieţii şi ne bucurăm să mergem pe acea cale. Dar oricine este
plin de ură şi invidie, oricine trădează, acuză, bate şi se ceartă în mod
mizerabil, nu poate fi Creştin” (Liechty, op. cit., p. 19).
Acest fel de viaţă le-a atras simpatia şi aderenţa
multora. Wenger îl citează pe Sebastian Franck care scria în 1530: „S-a ridicat
din litera Scripturii, independentă de bisericile de stat, o nouă sectă care a
fost numită Anabaptişti… Prin impresia bună a acestei secte şi chemarea lor la
litera Scripturii la care ei aderau strict, şi-au atras în sânul lor multe mii
de inimi temătoare de Dumnezeu care aveau zel pentru Dumnezeu” (Hersberger, op.
cit., p. 175). Harold Bender îl citează pe Franck: „Anabaptiştii … au câştigat
în scurt timp o mare mulţime de discipoli… atrăgând multe suflete sincere care
aveau râvnă pentru Dumnezeu, căci ei nu învăţau altceva decât iubirea,
credinţa, şi crucea. Se arătau a fi umili, răbdători sub multă suferinţă; ei
frâng pâinea între ei ca dovadă a unităţii şi iubirii. Se ajută cu credincioşie
unii pe alţii şi îşi spun unii altora fraţi… Au murit ca martiri, cu răbdare şi
umilinţă îndurând orice persecuţie” (Hershberger, op. cit., p. 46).
…
Au fost acuzaţi că se cred sfinţi, fără păcat. Însă ei
întotdeauna au respins perfecţionismul. Menno spunea: „Să nu credeţi că ne
lăudăm că suntem perfecţi şi fără păcat. Deloc. Cât despre mine, eu mărturisesc
că deseori rugăciunile mele sunt amestecate cu păcat şi neprihănirea mea cu
prihana” (Verduin, op. cit., p. 103). Hubmaier răspunde aceleiaşi acuzaţii:
„Dar acuzaţia că ne lăudăm că nu mai putem păcătui după botez şi alte asemenea
lucruri, este o nedreptate monstruoasă. Fiindcă noi ştim că atât înainte cât şi
după botez, suntem nişte bieţi păcătoşi mizerabili, şi dacă spunem că nu
păcătuim, suntem mincinoşi şi adevărul nu este în noi” (Estep, op. cit., p.
155).
Urmarea lui Cristos, imitarea Lui, le aducea ură,
dispreţ, suferinţe, persecuţie şi de multe ori sfârşitul tragic în mâinile
călăilor. Experimentarea „Cristosului amar”, după cum numeau toate aceste
suferinţe, era pentru ei o dovadă incontestabilă a adevăratei ucenicii.
Persecuţia şi martirajul le întăreau convingerea că ei reprezintă adevărata
turmă a lui Cristos, care a profeţit că urmaşii Lui vor fi persecutaţi.
Într-adevăr, mulţi au murit cu o rugăciune, o cântare sau un îndemn pentru
spectatori pe buze, demni şi neclintiţi în hotărârea de a-L urma pe Domnul lor
până la capăt.
Cele trei mari tabere promovau un „creştinism” diferit nu
doar în aparenţă, ci în esenţă. Catolicismul vede în primirea harului prin
intermediul unei instituţii sacramentale-sacerdote esenţa creştinismului.
Protestantismul are ca esenţă experimentarea harului lui Dumnezeu în adâncul
fiinţei prin credinţă. Pentru Anabaptism, esenţa creştinismului este
transformarea vieţii prin credinţă, în imitarea lui Cristos. Aceste trei
concepte nu se puteau amesteca.
sursa: http://bisericamanastur.ro/2011/01/09/iacov-epistola-de-paie/
...
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.